(do 1939)
Sześć zwyczajnych albumów o czarnych kartach, w tekturowych okładkach, nieraz oprawionych w płótno różnych kolorów, nieraz nie. W pierwszych dwóch stronice ozdobiono białym tuszem, kreśląc na nich różne geometryczne linie, wpisując nazwy miast, miejsc oraz daty. Od lat 90. XX wieku na stronach albumów zaczęły pojawiać się wpisane białymi dużymi literami podpisy podające, kto jest na zdjęciu i gdzie je wykonano, nieraz zawierające krótkie informacje o tych osobach. Obok Fira Mełamedzon-Salańska wklejała białe kartki, na których zapisywała krótki komentarz lub opis okoliczności wykonania fotografii. Do albumów wklejała także przepisane odręcznie wiersze.
W sumie w pięciu albumach znajduje się około 1200-1300 zdjęć, z czego ok. 700-800 dotyczy Poznania i wielkopolskich Żydów (sfotografowanych także np. na wakacjach czy podczas pobytu w innych miastach), około 300 Brzezin koło Łodzi, w których Fira miała rodzinę i często bywała, zaś około 100 do 200 – Żydów z różnych miast, przyjaciół lub znajomych Firy.
Szósty album wypełniają odbitki fotografii z różnych lat, które Firze szczególnie musiały się podobać, bo zamawiała zdjęcia w dużych formatach. Znajduje się w tym albumie m.in. fotografia Firy zrobiona w Śródborowie, gdy stoi w lesie, w gąszczu roślinności, której ktoś domalował pomarańczowe lub złote kwiaty.